Buletin Terkini

OBAMA berbual dengan Tyren Scott semasa mesyuarat majlis perbandaran di Universiti New Orleans, kelmarin. - AFP

NEW ORLEANS, Lousiana 16 Okt. - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama menerima soalan mengejut daripada seorang budak lelaki berusia sembilan tahun yang mengajukan pertanyaan: 'Kenapa orang membenci awak?'

Obama yang sebelum ini berhadapan pertikaian politik berhubung pelan pembaharuan penjagaan kesihatan yang beliau kemukakan, telah memanggil kanak-kanak itu, Tyren Scott, dalam satu majlis terbuka sempena lawatan pertamanya sebagai Presiden ke New Orleans yang terjejas teruk akibat taufan.

"Saya terpaksa bertanya, kenapa orang membenci awak? Mereka sepatutnya mengasihi awak. Tuhan sukakan kasih sayang," kata Tyren lagi.

Obama yang kelihatan geli hati dengan soalan itu berkata: "Itulah yang saya cuba katakan. Saya telah dipilih sebagai Presiden, jadi tidak semua orang bencikan saya sekarang... saya mendapat banyak undi.

"Jika kamu menonton televisyen kebelakangan ini, semua orang menjadi marah pada setiap masa. Saya rasa ia adalah asam garam kehidupan. Sebahagian daripadanya adalah apa yang dipanggil politik," ujar Obama.

- AFP

0 comments